19 januari 2012

En ny nätoperatör...

Spindeln Pholcus phalangoides som bär det svenska namnet större dallerspindel har nu även börjat sätta upp sina nät i Västmanland. Arten som ger ett extremt långbent intryck liknar en lockespindel, men skiljer sig bland annat genom dess avlånga kropp som är tydligt uppdelad i två delar, en huvuddel som från ovan är rund till formen samt en lång och smal bakkropp (För den mekaniskt bevandrade kan kroppen faktiskt liknas vid ett spärrskaft). Färgmässigt är det knappast någon uppseendeväckande art vi har att göra med. Det är faktiskt en ganska blek varelse.

Dess svenska namn kommer av att spindeln ”dallrar” och skaka livligt då något har fastnat i nätet eller då fara nalkas. För ett eventuellt rovdjur ter sig spindeln så pass ”suddig” att den uppfattas som ett svårtaget byte och undviks därmed. Om spindeln blir mycket störd kan den i ett raskt tempo förflytta sig springande, bort från den annalkande faran, och ger då ett styltigt intryck. Inte helt olik en lockespindel.
'

Enligt de uppgifter som finns att tillgå i Artportalen förekommer den större dallerspindeln vid spridda lokaler i hela södra och mellersta Sverige, ända upp till Sandviken i Gästrikland. Ännu tycks dock fynden vara ganska få utanför Västkusten – Skåne – Blekinge och det är först nu som den tycks ha funnit sin väg till Västmanland. När arten anlände till Sverige är inte känt, men fanns åtminstone i Skåne redan år 1983. Flertalet av de fynd som finns i Artportalen har tillkommit efter år 2007 och det torde vara en art som i Sverige är stadd under spridning.

Med största sannolikhet är det med människans hjälp som arten så framgångsrikt har lyckats sprida sig till nya områden. Arten förekommer idag över stora delar av världen. Här i Sverige är det enbart i inomhusklimat som den kan överleva någon längre stund. Här trivs den i underjordiska utrymmen, i källare, källargångar, kulvertar och liknande platser som påminner om deras ursprungliga livsmiljöer som torde vara grottor samt andra mer eller mindre naturliga håligheter.
Dallerspindeln, som är fullt möjligt att iaktta året runt, räknas i Sverige till de främmande arter som inte är önskvärda i landet, det är en så kallade invasiv art. Den förmodas kunna konkurera framgångsrikt med framför allt våra inhemska spindlar om födan och den har även rapporterats kunna göra ”slut” på alla andra spindlar då den väl har etablerat sig vid en plats.


Varför inte leta upp ett källarutrymme och titta om den större dallerspindeln även har hittat hem till er. Nätet som ofta placeras i ett takhörn är ett oregelbundet nät spunnet av fina trådar. I nätet hänger ägaren upp och ner, med benen upp och kroppen ner.
'
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Den större dallerspindeln hör till spindelfamiljen Pholcidae (dallerspindlar) som i Sverige inrymmer ytterligare en art, mindre dallerspindel (Psilochorus simoni). Också denna är ett tämligen nytt inslag i den svenska spindelfaunan. Ännu tycks den dock vara mycket fåtalig i Sverige, med endast några få fynd gjorda i Skåne och i Västergötland.
---------------------------------------------------------------------------------------------------

Referenser

Neiman, E.-L. & Isaksson, I. 2005. Dallerspindeln – ny nätoperatör i Mälardalen. Fauna & Flora 100[1]: 46-49.

Spiders of North-West Europe –
http://ednieuw.home.xs4all.nl/Spiders/spidhome.htm
The Spiders of Europe and Greenland –
http://www.jorgenlissner.dk/


Samtliga bilder: Större dallerspindel (honor) i en källargång i Västerås centrala delar. Januari 2012
.

9 kommentarer:

  1. Gunnar Rosén2013-01-09 00:11

    I senaste nyårshelgen 2012/2013, observerades en sådan här större dallerspindel i ett toalettutrymme i Rävnäs lägergård, Surahammars kommun, mellan Surahammar och Ramnäs.

    SvaraRadera
  2. En dylik bor bland blommorna i mitt fönster på jobbet i Gävle :-)

    SvaraRadera
  3. Tack för ett intressant inlägg, nu vet jag äntligen vad det var för spindel jag såg. Såg en sådan här på toaletten på Babyproffsen i Linköping igår. Var en sådan ovanlig spindel att jag har surfat runt för att se vad det var för någon och nu vet jag.

    SvaraRadera
  4. Även den senaste nyårshelgen observerades två sådana här spindlar inne i Rävnäs Lägergård under nyårshelgen.

    SvaraRadera
  5. Vi har huset fullt av dem ... Bor i gammalt hus i Helsingborg. Jag kommer ursprungligen från Örebro, och vad jag vet såg jag aldrig nån där. Min far var biologilärare och vi pratade mycket om djur, så jag tror att jag hade vetat det om de funnits där, åtminstone i vår närhet. Jag noterade dem här i vårt hus för första gången för kanske sju, åtta år sedan, men nu hittar jag dem överallt. Jag minns fortfarande rysningarna jag fick när jag såg den för första gången där den satt i ett fönster, undrade var det var, petade lite på nätet ... och spindeln började skaka så där obehagligt - kändes galet på nåt sätt :-)

    Invasiv art, skriver du. Borde man göra nåt för att bli av med dem?

    SvaraRadera
  6. Jag har massvis av dessa i mitt lilla gårdshus från 1850 i Mariestad. Dammsuger upp dem ena dagen och dagen därpå är det nästan lika många till i varierande storlekar. Vissa med 7-9 cm mellan utsträckta bak och framben.

    SvaraRadera
  7. Mitt rum är invaderat av dem, har minst 5 st vuxna vad jag kan se just nu på en yta på ca 20kvm. 1/4 av mitt rum består av ett badrum och under mitt rum har vi vattentanken, vattenkran och annat som skapar fukt. Jag undrar också om man ska göra något åt dem. De fanns inte alls hos mig (södra Skåne) för typ 3-5 år sedan men nu finns bara dem. De tidigare så jättevanliga lockespindeln finns typ inte någonstans längre och det oroar mig. Förra året hade jag dessutom en spindelmamma och 20-tusen barn i ett hörn i mitt rum så de trivs verkligen här.

    SvaraRadera
  8. Finns på jobbet under nästan varje kontorsbord, i södertälje.
    Och jag har kollat detta.

    SvaraRadera
  9. Har haft dom sen 05 på firman överallt,stor billokal,inck verkstad i mariestad. har sprutat riktigt gift. mot svarta änkor,us-import.
    men hjälper ej. stora 2 metersnät som blir dammiga
    måste få bort dom. Men Hur?

    SvaraRadera